201906.02
0
0

Мотивація – двигун прогресу і з цим важко сперечатися. Адже дуже вмотивована і цілеспрямована людина здатна зробити те, що було до того неможливим.

Для того, аби команда віддавалася роботі на всі 100% потрібно створити  максимально сприятливі умови, в яких кожен співробітник буде прагнути працювати якісно та ефективно. Для цього існують різни методи мотивації та заохочення, про які йтиметься далі.

Мотивація – це, насамперед, психологічний процес, який керує вчинками кожної людини і залежить від її потреб.

Мотиваційна система будь-якої організації, незалежно від її масштабів та кількості працівників, покликана стимулювати виконання конкретних завдання, а саме:

  • стимулювання працівників до якісного і вчасного виконання поставлених завдань;
  • підвищення продуктивності;
  • створення і підтримання позитивного настрою всередині компанії;
  • зниження плинності кадрів;
  • залучення та утримання компетентних, висококваліфікованих спеціалістів;
  • ріст лояльності працівників до підприємства;
  • формування корпоративної культури.

Ефективність виконання вищезазначених завдань залежить від того, наскільки ті способи мотивації, які використовуються в кожній окремій компанії співвідносяться з реальними потребами працівників.

Добре продумана та вдало застосована система мотивації – це не лише хороший інструмент управління робочим колективом, а й засіб досягнення цілей компанії.

Види мотивації

Види мотивації працівників можна поділити на дві основні категорії – матеріальні та нематеріальні.

Деякі керівники абсолютно переконані, що найбільший стимул для людини – це заробітна плата. Але чи справді це є першочерговим?

Якщо виходити із ієрархії потреб Маслоу, то за нею ми  можемо прослідкувати  основні потреби кожної працівника, де початком є дійсно гроші, але це лише один із факторів, які є важливими.

Якщо трансформувати знамениту піраміду в сенсі потреб людини на роботі, очікування орієнтовно наступні:

  • заробітна плата;
  • стабільність та відчуття справедливості;
  • розвиток кар’єри;
  • визнання;
  • професійна реалізація.

Проте, матеріальні способи мотивації команди (тобто гроші) задовольняють лише два найнижчих щаблі потреб і то другий тільки частково. Тому якщо орієнтуватися лише на них та мотивувати тільки високою зарплатою, то ефективність праці можна підвищити тільки на певний період. Як показує практика, це орієнтовно 3-4 місяці, не більше. Далі відчувається необхідність  в задоволенні нематеріальних, але на той момент важливіших для працівника потреб.

Мотивація – перші кроки

Для того, щоб «запалити» у людині вогник ентузіазму та цілеспрямованості, а не просто зорієнтувати на заробіток для задоволення в мінімальних базових речах, необхідно «ввімкнути» її потреби в приналежності, визнанні, самореалізації. Але ці питання є актуальними після задоволення двох попередніх – фізіології та безпеки.

Один із рецептів успішної мотивації

Набір таких рецептів у кожної компанії свій, він залежить від багатьох факторів (сфера діяльності, кількість працівників, їх вік, стать, сімейний стан, якість побудови операційної дільності і т.д.) Універсального рецепта не існує, ідеальним є той, який у своїй компанії забезпечує стабільне стимулювання працівників до якісної роботи.

Розглянемо декілька ідей.

Нехай зранку на працівників чекає не список завдань, а смачна кава

Фізична енергія – це світ навколо наc: дім, офіс, їжа, побут. А за Маслоу це два перших щаблі піраміди. Забезпечте колектив смачним печивом, ароматною кавою та можливість 15- хвилинним кава-брейком зранку. Наповніть їхнє робоче життя такими дрібницями й це допоможе задовольнити запит у фізичній енергії.
Як результат – задоволення перших базових людських потреб і активація наступних потреб.

Люди захочуть відчувати себе потрібними і належними до суспільства зі зручними робочими місцями та смачними сніданками з ранковими розмовами на офісній кухні.

Важливо заохочувати та намагатися задовольняти цю потребу – влаштовувати корпоративи та тімбілдінги, якщо у вас в колективі є позитивне сприйняття таких заходів, дарувати білети в кіно чи театр, забезпечувати якісною канцелярією чи фірмовими елементами робочого побуту.

Хорошими ідеями також можуть бути такі – зробити іменні пропуски в офіс із ім’ям та прізвищем та фото працівника, а також назвою компанії або індивідуальні місця для збереження речей (з ключиками або кодами для відкриття). Ці прості заходи можуть відчутно посилити таке відчуття працівника як ідентифікацію себе з компанією, що буде відображатися і в іншому – працівники будуть радіти за успіхи компанії, переживати за невдачі і робити свою роботу не формально, а «як для себе».

Визнання та повага – паливо емоційної енергії

Ваші працівники мають зручні та комфортні робочі місця, приємну атмосферу та смачні перерви. Вчасно отримують заробітну плату та задоволені колективом.
Результат не змусить себе чекати – вони стануть ближчими, будуть працювати та відпочивати разом і таким чином активується наступна потреба – необхідність у визнанні.
Емоційна енергія – велика сила. Дякуйте працівникам, помічайте та говоріть їм про їхні успіхи.
Поводьтеся з людьми так, ніби вони такі, якими ви хочете їх бачити, і вони стануть такими.

Простий вияв вдячності одному з колег, ніби вірус поширюється на весь колектив, що позитивно впливає не лише на настрій, а й на якість роботи. Головний ресурс емоційної енергії – повага та похвала. В команді потрібно будувати атмосферу щирості та відкритості, щоб колеги могли ділитися своїми емоціями один з одним.

Важливо, щоб працівники були впевнені в собі та своїх силах, адже якщо хтось має сумнів в собі, то енергія, яку людина могла б витратити на роботу вона витрачає на сумніви, переживання та страхи.

Атмосфера щирості та емоційної захищеності дає відчуття безпеки. Наприклад, особистий контакт з керівником – це чудова енергетична «підзарядка». Багато власників компаній вдаються до цього ходу. Річард Бренсон особисто відповідає на листи підлеглих і зустрічається з ними, а Стів Джобс запрошував своїх працівників на прогулянки парком та відкриті розмови.

Наявність цікавого завдання – шлях до прояву себе в його виконанні

Коли кожна людина в команді відчуває себе потрібною, а свою роботи визнаною та корисною відкривається наступна сходинка – це потреба в самовираженні. Вони отримали можливість реалізуватися, а тепер почнуть компенсувати вклад в них – такий закон. Це називають розумовою енергією – жаги до вирішення поставлених задач.

Важливо давати співробітникам цікаві завдання, а успішні результати оголошувати в команді, тим самим підігріваючи в них інтерес та стимулюючи до підвищення рівня роботи. А далі система спрацьовує як сніжний ком – чим більше успіху досягається, тим більший ентузіазм до підкорення вершин.

Виконання своїх обов’язків – реалізація високих цілей

Якщо людина працює в закладах громадського харчування і готує страви, то вона дбає про те, аби вони якісно та правильно харчувалися. Якщо володіє мережею заправок – відповідає за те, аби вони знаходилися у потрібному їм місці в потрібний час. Відчуття необхідності власної роботи формує ставлення до неї.

Робота з людьми – це завжди невидимий зв’язок безлічі почуттів, емоцій, думок, образів, фантазій. І лише на перший погляд він здається невидимим, насправді ж, будь-який його прояв знаходить віддзеркалення в світі.

А тому важливо бачити цей ледь помітний зв’язок і керувати ним. Найміцніший та найуспішніший колектив зможе побудувати та людина, яка розуміє не тільки свої емоції, але й емоції інших.

Важливо довіряти працівникам, адже ніщо так не руйнує мотивацію, як відсутність недовіри й тотальний контроль. Важливо робити все необхідне, аби кожен працівник мав можливість отримувати задоволення не тільки в день отримання заробітної плати, а й кожен робочий день, адже емоційний підйом мотивує продуктивно працювати й досягати кращих результатів.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *